NOT

leerKRACHT is aanwezig op de NOT

LeerKRACHT, wat is dat nou precies? Als jij je dat ook wel eens afvraagt hebben we goed nieuws voor je: wij zijn aanwezig op de NOT. Je kunt daar eenvoudig met ons in gesprek of op je eigen houtje de power van een verbetercultuur ontdekken. Loop even langs in hal 3!
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden Masterplan

Het ministerie van Onderwijs lanceerde het Masterplan Basisvaardigheden. Met plannen voor de korte en lange termijn. Op de korte termijn krijgen meer dan 600 scholen extra financiële armslag om aan de slag te gaan en de basisvaardigheden op school op een hoger plan te tillen. Je kunt er experts mee in laten vliegen, extra handen inhuren of programma’s inkopen. Maar, hoe zorg je ervoor dat deze financiële injectie leidt tot blijvende verbetering van het onderwijs? Dat jullie team structureel sterker wordt, dat je je eigen vaardigheden opbouwt en ook toekomstige leerlingen daarvan profiteren? Dat vergt een aanpak die bestaat uit drie onderdelen die we in dit artikel uitwerken.
verbetercultuur

Lerende cultuur

Wat klinkt beter? Werken op een school waar wordt vastgehouden aan wat er al is, want ‘nieuwe dingen werken hier toch niet’ en waar collega’s klagen dat het management ‘weer zo’n onrealistisch idee heeft bedacht?’ Of leerkracht zijn op een school waar je samen met je collega’s in een prettige sfeer werkt aan wat er echt toe doet voor je leerlingen en hier iedere dag een beetje beter in wordt? De laatste werksetting klinkt vast als muziek in je oren, maar voelt wellicht ook als utopie. Goed nieuws! Het kan echt. De vraag is alleen hoe? Hoe spoor je elkaar als leerkrachten continu aan om meer te doen van wat werkt en te stoppen met wat niet (meer) werkt? Uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een lerende cultuur hierbij cruciaal is.
8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
basisvaardigheden rekenen

Basisvaardigheden rekenen

Samen leren met plezier op school is het motto van De Klinker. Dit betekent een goede samenwerking tussen team, kinderen en ouders, waarbij respect voorop staat. Samen met de verbetercultuur resulteert dit in een verbetering van de reken- en taal resultaten. In ons tweede verhaal over impact vertelt KBS De Klinker meer.
8 handvatten voor beter rekenonderwijs

Rekenonderwijs verbeteren

Dit artikel beschrijft acht praktische handvatten op school en in de les voor beter rekenonderwijs. Hoe je door automatisering van basisbewerkingen bij het rekenen betere reken- en wiskunderesultaten realiseert. Het artikel is gebaseerd op wat onderzoek laat zien wat bewezen effectief is. Je kunt het gebruiken als leraar of schoolleider in het basisonderwijs, de onderbouw van het middelbaar onderwijs of in het mbo.
wereldwijs

Een verbetercultuur in het Nederlandse onderwijs

In ons eerste verhaal over impact vertelt Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs hoe zij met haar team meer bereikt met haar leerlingen door formatief handelen. En waarom een onderzoeks- en verbetercultuur voor OBS Wereldwijs topprioriteit is.
wereldwijs

Samen op reis om wijs te worden

‘Samen op reis om wijs te worden is ons schoolmotto’ vertelt schoolleider Paula Hoonhout van OBS Wereldwijs in Amsterdam Zuid-Oost. Iedere dag opnieuw ontdekken wij samen hoe we het steeds een beetje beter kunnen doen voor onze kinderen. Als je de teamkamer binnenkomt, zie je direct wat ze bedoelt. Daar hangt een lange slinger met leerling-successen die leerkrachten hebben ervaren in hun klassen. Paula vertelt gepassioneerd over de onderzoeks- en verbeterreis die hieraan ten grondslag ligt.
rol van de schoolleider verbeteringen

Dit zijn de verbeteringen van de leerKRACHT-aanpak schooljaar 22/23

Elke dag samen een beetje beter? Niet alleen voor scholen die met Stichting leerKRACHT werken, maar ook voor onszelf! Om onze eigen verbetercultuur vast te houden en het goede voorbeeld te geven, verbeteren we elk schooljaar onze aanpak. Hieronder lees je kort welke 5 verbeteringen we voor dit schooljaar door hebben gevoerd.