fiep westendorp

Fiep Westendorpschool

Hoe verbetert de Fiep Westendorpschool toch het onderwijs na uitdagende omstandigheden? Een sprong in het diepe: De moeilijke Covid-jaren, op een school middenin een stad met een hoog docententekort en in een wijk dat ook niet als de beste buurt van Amsterdam bekendstaat?
eigenaarschap daltonbasisschool waterland

Meer eigenaarschap met de leerling

Daltonbasisschool Waterland heeft als Daltonschool zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sarks en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze met leerKRACHT het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
Eigenaarschap OBS Waterland

Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland

Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
podcast eigenaarschap bij leerlingen

Aflevering 10 – Eigenaarschap bij de leerling met Wendy Roelands

Wendy Roelands, leerkracht van groep 6 op OBS 't Zand in Utrecht, vertelt je in deze podcast hoe je eigenaarschap bij de leerlingen kunt vergroten. Je krijgt handzame tips waar je direct mee kunt starten op jouw school: van werken met rubrics, tot het voeren van kindgesprekken. Luister direct om te kijken hoe je dit op jouw school toe kunt passen!
Daan Switters UniC

PODCAST: Aflevering 9 – Het betrekken van leerlingen met Daan Switters

Daan Switters, werkzaam op havo/vwo-school UniC, neemt je in deze aflevering mee in het betrekken van leerlingen bij het onderwijs. Daan leert je dat er geen onderwerp is waarbij leerlingen niet bij betrokken kunnen worden. Een aflevering boordevol tips om hier zelf mee aan de slag te gaan, zowel voor beginners als gevorderden.
leerkrachtvaardigheden versterken

VIDEO: De ervaring van het Albeda College

In deze video zie je hoe de leraren en leerlingen van het Albeda College (MBO) werken aan het verbeteren van het onderwijs. Hoe maken zij gebruik van het bord in de klas en de leerlingarena en wat levert het ze op?
leerlinggericht werken

Leerlingarena

Waardevol, levert heel veel op, het komt echt binnen’. Dat zijn woorden die we van leraren horen na het uitvoeren van een leerlingarena. Hierbij luisteren leraren in stilte naar leerlingen die in een kring bevraagd worden over hoe zij het onderwijs ervaren. Lees in deze blog wat precies de kracht van een leerlingarena is en hoe je het inzet om het onderwijs steeds een beetje beter te maken.
leerlingarena

Leerlingarena

Ben je benieuwd hoe jouw leerlingen denken over het onderwijs? Organiseer dan een leerlingarena! Een leerlingarena is een actieve werkvorm waarbij een groep leerlingen om input wordt gevraagd. Zij beantwoorden vragen van het lerarenteam over een bepaald onderwerp. Wat zouden jullie bijvoorbeeld kunnen verbeteren aan het onderwijs? Hoe denken de leerlingen over een bepaald thema? Met de opgehaalde informatie kunnen jullie verbeterdoelen formuleren. Lees hoer jij zelf aan de slag kan met het organiseren van een leerlingarena.
aan de slag

Samen praktisch aan de slag met jullie schoolambities

Hoe kan je zelf starten met leerKRACHT-instrumenten, ook als je niet meedoet aan leerKRACHT? Je vindt hier een selectie van 4 instrumenten uit onze aanpak, waar elk schoolteam op elk moment van het jaar mee aan de slag kan.