schoolleiders

Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school

Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen. Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.
borgen op KPO Kindcentrum De Appel

Borgen: hoe KC De Appel vasthoudt wat werkt en samen steeds sterker wordt

Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. Lees het verhaal over scholen die impact maken. In dit verhaal zie, hoor en lees je hoe het team van De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt.
fiep westendorp

Fiep Westendorpschool

Hoe verbetert de Fiep Westendorpschool toch het onderwijs na uitdagende omstandigheden? Een sprong in het diepe: De moeilijke Covid-jaren, op een school middenin een stad met een hoog docententekort en in een wijk dat ook niet als de beste buurt van Amsterdam bekendstaat?
feedback

De kracht van feedback en de professionele dialoog bij Samenwerkingsbestuur Quadraten

Het team van Quadraten vertelt hoe je effectieve feedback kan geven en ontvangen tussen collega's. Wat het verschil is tussen complimenten, stoom afblazen en feedback geven? En waarom het belangrijk is om onderscheid te maken? Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.
misvattingen

Misvattingen over leerKRACHT

leerKRACHT? Dat is toch die standaard manier van anders vergaderen? Dat klopt. Een beetje. En zo zijn er meer misverstanden. Welke? Dat lees je hier.
onderzoek impact

Voor de leerling: derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september

Het derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september (over de periode 2023-2026). Zodat we de impact van onze werkwijze nog verder kunnen vergroten. De lessen die we opdoen delen we met scholen die in het verleden deelnamen en de nieuw startende scholen profiteren van al deze kennis, omdat we verbeteringen direct inbouwen in de methodiek.
eigenaarschap daltonbasisschool waterland

Meer eigenaarschap met de leerling

Daltonbasisschool Waterland heeft als Daltonschool zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sarks en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze met leerKRACHT het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
Eigenaarschap OBS Waterland

Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland

Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
verspillen van onderwijstijd

Verspillen van kostbare onderwijstijd

Zeg ook stop tegen het verspillen van je kostbare onderwijstijd! Doe alleen nog wat van waarde is voor het leren van je leerlingen. Lees meer in dit artikel: Hoe voorkom je het verspillen van je kostbare werktijd?