Leergang Toepassen van onderwijsonderzoek in je school
Naar betere onderwijskwaliteit en nieuwe kansen voor leerlingen. Het onderwijs bulkt van het onderzoek naar wat werkt in de klas. Maar wat gaat nu echt het verschil maken voor de kinderen bij jou op school? Met onderwijsonderzoek maak je als team onderbouwde keuzes aan de hand van relevante inzichten uit de wetenschap. Je ontwikkelt en verbetert je onderwijs met interventies die hun effect in de lespraktijk bewezen hebben én die passen bij de specifieke situatie van jouw school. Dit biedt nieuwe kansen om nog meer leerwinst te behalen met leerlingen.
Borgen: hoe KC De Appel vasthoudt wat werkt en samen steeds sterker wordt
Van verbeteren zonder te borgen naar duurzame verbetering van het onderwijs. Lees het verhaal over scholen die impact maken. In dit verhaal zie, hoor en lees je hoe het team van De Appel elke dag samen een beetje beter werd en wordt.
Fiep Westendorpschool
Hoe verbetert de Fiep Westendorpschool toch het onderwijs na uitdagende omstandigheden?
Een sprong in het diepe: De moeilijke Covid-jaren, op een school middenin een stad met een hoog docententekort en in een wijk dat ook niet als de beste buurt van Amsterdam bekendstaat?
De kracht van feedback en de professionele dialoog bij Samenwerkingsbestuur Quadraten
Het team van Quadraten vertelt hoe je effectieve feedback kan geven en ontvangen tussen collega's. Wat het verschil is tussen complimenten, stoom afblazen en feedback geven? En waarom het belangrijk is om onderscheid te maken? Een gesprek over vertrouwen hebben en de tijd nemen. Over ruimte voor leren en aansluiten bij wat nodig is.
Misvattingen over leerKRACHT
leerKRACHT? Dat is toch die standaard manier van anders vergaderen? Dat klopt. Een beetje. En zo zijn er meer misverstanden. Welke? Dat lees je hier.
Voor de leerling: derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september
Het derde onafhankelijke impactonderzoek naar leerKRACHT start vanaf september (over de periode 2023-2026). Zodat we de impact van onze werkwijze nog verder kunnen vergroten. De lessen die we opdoen delen we met scholen die in het verleden deelnamen en de nieuw startende scholen profiteren van al deze kennis, omdat we verbeteringen direct inbouwen in de methodiek.
Meer eigenaarschap met de leerling
Daltonbasisschool Waterland heeft als Daltonschool zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sarks en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze met leerKRACHT het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
Eigenaarschap in alle gelederen bij Daltonbasisschool Waterland
Daltonbasisschool Waterland heeft zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid als kernwaarden. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is daarmee als vanzelf een opdracht. Toch bleef het lastig het leren écht van de leerlingen zelf te laten zijn. Adjunct-directeur Wendy Sark en Dalton coördinator Wendelien Romijn vertellen hoe ze nu het eigenaarschap van leerlingen naar een ander level hebben gebracht.
Verspillen van kostbare onderwijstijd
Zeg ook stop tegen het verspillen van je kostbare onderwijstijd! Doe alleen nog wat van waarde is voor het leren van je leerlingen. Lees meer in dit artikel: Hoe voorkom je het verspillen van je kostbare werktijd?