rol van de schoolleider verbeteringen

Dit zijn de verbeteringen van de leerKRACHT-aanpak schooljaar 22/23

Elke dag samen een beetje beter? Niet alleen voor scholen die met Stichting leerKRACHT werken, maar ook voor onszelf! Om onze eigen verbetercultuur vast te houden en het goede voorbeeld te geven, verbeteren we elk schooljaar onze aanpak. Hieronder lees je kort welke 5 verbeteringen we voor dit schooljaar door hebben gevoerd.
leerkrachtvaardigheden versterken

Leerkrachtvaardigheden versterken in 5 praktische stappen

Een goede leerkracht maakt het verschil. Reden om vol in te zetten op het ontwikkelen van leerkrachtvaardigheden. In de praktijk is dat lastig, wijst onderzoek uit: leraren voeren te weinig regie over eigen ontwikkeling, er is te weinig tijd in de waan van alle dag, en trainingen zijn vaak te algemeen om effect te hebben op de lespraktijk. Hoe lukt het dan wel? In deze blog vind je 5 praktische handreikingen, gebaseerd op onderzoek en de jarenlange ervaring van Stichting leerKRACHT met leren in teamverband.
Verbeterbord Reinier de Graaff Ziekenhuis Delft

Op een simpele manier vasthouden van verbeteringen

Hoe voorkom je dat behaalde doelen over een jaar weer op het bord staan omdat de verbeteringen zijn weggezakt? In dit blog leggen we je in 2 stappen uit hoe je kunt borgen.
leraar werkplezier
rol als leraar

Leraren

Iedereen in het onderwijs weet dat je voor echte kwaliteitsverbetering bij de leraar moet zijn. Vakmensen, die zorgen dat leerlingen het onderwijs krijgen dat ze verdienen. Als leraar ben je altijd op zoek naar hoe je het nog beter kan doen voor jouw leerlingen. Lees hier wat leerKRACHT jou als leraar kan opleveren.
leerKRACHT team van harte vertelt over gespreid leiderschap

Gespreid leiderschap

Wie weleens een grote verandering in een organisatie heeft meegemaakt, weet hoe moeilijk dat kan zijn. Zeventig procent van de trajecten mislukt. Hoe komt dat? Als je op school een verbetercultuur wil creëren dan vergt dat gespreid leiderschap. Wie zijn deze leiders, wat wordt er van hen verwacht en hoe kan dat er in de praktijk uitzien? In dit artikel beschrijven we de rollen van de voortrekkers (‘schoolcoaches’), de schoolleiding en het team en brengen hun rollen tot leven met het verhaal van de Van Harte school in Houten.
leesbegrip

Begrijpend lezen verbeteren

Dit artikel start met hoe het ervoor staat met begrijpend lezen in Nederland. Daarna laten we zien wat bekend is over wat bewezen werkt om begrijpend lezen te versterken en hoe dat zich verhoudt tot hoe in Nederland begrijpend lezen wordt onderwezen. We sluiten af met suggesties hoe je met deze inzichten het begrijpend lezen op jouw school kunt verbeteren.
onderzoekscultuur NRO

Een onderzoekscultuur op school?

Het NRO publiceerde een leidraad voor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven zes concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s: Waar haal je de tijd vandaan? Hoe zorg je dat iedereen wil reflecteren op het eigen handelen in de les? Hoe betrek je het hele team erbij?
onderzoekscultuur NRO

Onderzoekscultuur

Het NRO publiceerde een leidraadvoor scholen om het onderwijs te verbeteren. Waarbij je als school een lerende organisatie wordt en gebruik maakt van wat bewezen werkt (‘evidence informed’). De auteurs geven 6 concrete aanbevelingen, maar signaleren tegelijkertijd dilemma’s. Om met de leerKRACHT-aanpak zo’n lerende of ‘onderzoekscultuur’ op scholen te creëren, moesten we voor al deze dilemma’s oplossingen vinden. Dat deden we samen met de 1.200 scholen die nu met leerKRACHT werken. In dit artikel geven we concrete voorbeelden hoe je de NRO-leidraad in de praktijk toepast en zodoende resultaat boekt.