schoolleider

Schoolleider

Een schoolleider speelt een belangrijke rol bij het tot stand komen en vasthouden van een verbetercultuur. En die verbetercultuur is weer noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
BSM

In de media: leerKRACHT in BSM: De rol van schoolleiders bij organisatieveranderingen

Schoolleiders ervaren vaak een leiderschapsdilemma bij het leidinggeven aan veranderingen in de school. Moeten zij sturing geven of juist ruimte laten? Op basis van onderzoek onder schoolleiders van scholen die met leerKRACHT werken, blijkt dat leiderschapspraktijken van schoolleiders verdeeld kunnen worden in drie patronen.
feedback

Feedback in je team

Hoe geef je effectieve feedback van en aan je collega’s en hoe doe je dat op een veilige én leerzame manier? In dit artikel lees je meer!
npo plan dat werkt

Nationaal Programma Onderwijs: Een NPO plan dat werkt

De menukaart voor het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) biedt je een reeks van opties voor het aanpakken van vertraging bij leerlingen. Het ministerie roept echter scholen nadrukkelijk op duurzame keuzes te maken. In de menukaart staat daarom de ‘verbetercultuur’ van stichting leerKRACHT als optie genoemd. Waarom zou je daar als school op inzetten? Daar zijn drie redenen voor: meer leerwinst voor je leerlingen, effectiever werken als team aan vertragingen en meer werkplezier met je team. In dit artikel gaan we deze drie redenen één voor één af.
instrumenten leerKRACHT

Home

Met leerKRACHT hebben leraren meer werkplezier en minder werkdruk, leerlingen raken meer betrokken en de onderwijskwaliteit verbetert. Ervaar het zelf!
leraren lessen verbeteren

Verbeter je lessen doelgericht, samen en in kleine stapjes

Het duurzaam verbeteren van leraarvaardigheden vraagt om een analyse van de lesaspecten waar je als leraar beter in wil worden, een sterke motivatie om te willen verbeteren, precieze verbeterdoelen, coaching en intensief werken aan verbetering.
Het Directie programma

Verbetercultuur in een hele onderwijsstichting

Een verbetercultuur door de hele stichting heen, bij alle scholen en ook op directie- en stafniveau werkt het beste. Lees de ervaringen van (school)besturen
retrospective

Retrospective

Als je als team écht verbeterstappen wilt maken, sta dan naast resultaat en inhoud, ook stil bij het ‘het proces’. En bespreek dit in een vaste ritmiek.
feedback

Doorloopjes Blog #2: Verzamelen van goede feedback op je lessen

Hoewel je door het krijgen van feedback beter kunt gaan presteren, krijgen leraren maar weinig feedback op de kern van hun werk: de lessen die ze geven.